2010/07/21

#41: Du vill inte vara tvungen att ha nödvattenflaska när du är på resande fot

Eller så har du kanske rent utav slutat välja tåget som transportmedel? SJ är som sagt inte ett populärt företag i det svenska folkets ögon och att kunna välja mellan olika alternativ borde vara efterlängtat. De rödgröna utmålar sig gärna som tågresandets ädlaste fanbärare och man vill givetvis spendera enorma pengar på upprustningar och utbyggnader. Utlovande satsningar som man i vanlig rödgrön anda inte har täckning för - utan tänker låna och höja skatter för att finansiera. Men dagens inlägg ska inte handla om infrastruktursatsningarna utan istället hur man hade tänkt att trafikera detta toppbästa järnvägsnätverk.

Som infrastrukturminister Åsa Torstensson berättar i artikeln som länkas ovan kommer SJ:s monopol stegvis utfasas. Kritiken mot SJ är massiv och SJ är uppenbart inte alls mottaglig för kritik utan nonchalerar bort den. Istället för att lyssna på externa utredningar om kundnöjdhet väljer man att fråga "personer som dagligen åker", dvs företagets stamkunder, om de är nöjda. Inte jätteöverraskande att man får gott omdöme då kan kanske tyckas. Något som inte sällan kritiseras är de höga priserna och den konstiga prissättningen, men man lyckades faktiskt på sistone även utsätta sina kunder för livsfara för att till varje pris rädda sin prestige och upprätthålla byråkratin. Som rubriken säger - ska man behöva ha med sig vatten på tågresorna för att gardera sig? Och så var det ju det här med att komma i tid. Det verkar vara en standard för SJ att låta minst 3 av 10 tåg vara försenade. Men vad gör det när konsumenterna inte har något val?

Visst känns det då bra att de rödgröna har gått ut och lovat att man kommer bevara SJ:s monopol om man vinner valet? Man hänvisar till att man vill göra det "attraktivt att åka tåg (lite samma sak som att det "ska löna sig att vara jazzmusiker"). Men hur attraktivt tror de att folk tycker SJ är egentligen? De skriver vidare att endast 40% av förseningarna beror på SJ själva. Om vi förutsätter att uppgiften är korrekt är det fortfarande mer än 1 av 10 tåg som man helt enkelt sjabblar till det på egen hand med. Vi har väl alla godingar som "personalbrist" och "dörrfel". Inte godkänt. Man anklagar regeringen för att ta ett ideologiskt beslut utan koppling till verkligheten, men vi säger väl "spegel tillbaka" på den samtidigt som vi erkänner att det finns poänger i att underhållet av banorna måste bli bättre, vilket man även från borgerligt håll har kommit fram till. Det är inte heller så att Banverket är världens mest fungerande organisation heller.

Det hela blir ännu mer spännande om man samtidigt som man lyckas tänka sig detta monopolistiska scenario också väger in det eminenta miljöpartistiska förslaget om avskaffandet av flyg. När SJ blir ensam aktör på marknaden för långa transporter lär det vara fler saker än förmögenh.. nej, ursäkta, skatt på förmögna som driver ut folk från Sverige.

1 kommentar:

  1. Det var beklämmande att läsa om hur politruker från såväl höger till vänster skyllde på varandra efter att de nästan lyckades koka sina passagerare levande. Ett lysande exempel på hur företag i statens regi fungerar. Ständigt utsatta för politiska nycker, slagträn i valrörelsen samt ledda av "politiska universalgenier".

    SvaraRadera