2010/07/12

#32: Du är inte "liberal men..."

Okej, det är väl lika bra att vi kör en helt seriös grej på MP som bara samlar alla sunda åsikter de har. Båda partiledarna är ju sådana övertygade liberaler men...

Till källor använder vi oss av de två sunda programmen som gjorts med språkrören; det ena är Neos debatt mellan Maria Wetterstrand och Johan Norberg, och det andra är Fores debatt mellan Peter Eriksson och Maud Olofsson. Båda hade Miljöpartiets förmenta liberalism som tema, och går att se via länkarna ovan.

Nedan lite sköna citat som visar på hur liberala men... MP är.

Jag är liberal men... borde vi inte förbjuda reklam på vissa ställen? Det är ju så jobbigt att bli manipulerad och inte ha en fri vilja! [Wetterstrand]
Jag är liberal men... det innebär att jag vill tvinga in kvinnor i bolagsstyrelser. Kvotering är superliberalt. [Eriksson]
Jag är liberal men... jag tror inte på marknadens förmåga att lösa någonting över huvud taget. [Eriksson]
Jag är liberal men... apotek och bilbesiktning skall drivas i monopolformat. [Eriksson]
Jag är liberal men... RUT-avdraget som ger kvinnor vita jobb är inte liberalt. ROT-avdraget som ger män vita jobb är liberalt men bara som konjunkturåtgärd. [Eriksson]
Jag är liberal men... friskolor ska inte få drivas med vinst. [Eriksson]
Jag är liberal men... vi borde förbjuda bygget av köpcentra på extremt lösa grunder. [Wetterstrands tal i Almedalen]
Jag är liberal men... borde vi inte ha en punktskatt på socker? Människor som äter för mycket ökar kostnaderna i vårt superliberala gemensamt finansierade vårdsystem.
Jag är liberal men... gillar inte flyg och därför ska ingen få flyga.
Jag är liberal men... om folk bor i dyra hus så ska de beskattas tills de ruineras och sen lite till.
Jag är liberal men... folk får fan se till att sluta köra bil för det gillar jag inte.

Lättare vore det väl om man helt enkelt sa "jag är inte liberal och jag hänger gärna i regering med en kommunist".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar