2010/07/02

#22: Du tycker inte synd om fifflare

Ja, det är numera fastslaget att anledningen till att ingen gillar Mona Sahlin är att det pågår en borgerlig hatkampanj signerad Karl Rove, de amerikanska republikanernas tidigare kampanjstrateg. I "Mosa Mona"-kampanjen ingår, bland annat, "förtalsbrev" skrivna av moderata politiker, inhyrda retorikexperter som mobbar henne och en dos allmän kvinnofientlighet (tack, Gudrun, för att du alltid är så nyanserad). Det är praktiskt taget alla andras fel än Monas eget att hon inte är omtyckt.

Man kan bara avundas självsäkerheten - tänk om man själv kunde resonera så! För det första är det den jävla arbetsmarknadens fel att jag inte får jobb. Snikna arbetsgivare som inte vill anställa mig - de är ekonomfientliga, dåligt-cv-fientliga och vill inte ha mig för att de är rädda för att jag skulle vara så förbannat bra att jag gjorde dem obsoleta. Frigida brudar som inte vill bära mitt barn eller åtminstone ha lössläppta one-night-stands med mig - jag är för snygg för dem, för framgångsrik och de är väl manshatande attackflator allihop. Aktiemarknaden är diskriminerande för att den inte övervärderar mina aktier - det måste bero på att de är för dumma för att fatta värdet i grekiska statspapper.

Nej, det där var lögn, förbannad lögn och statistik på samma gång. Låt oss presentera sanningen:

Det påstått moderatskapade förtalsbrevet...

...skapades för snart ett år sedan av en användare på Flashback Forum och är såpass roligt (it's funny cuz it's true!!) att någon bestämde sig för att börja cirkulera det i mail. Det är inte förtal, utan politisk satir, och tar enbart upp saker som Mona Sahlin faktiskt gjort.

Den inhyrda retorikexperten var väl förvisso inhyrd av Aktuellt, men knappast med något uppdrag att mobba någon. Endast om man är övertygad om sin egen förträfflighet kan man se kritik som mobbning.

Och det där med kvinnofientlighet... Varför är förtroendet högre för Maria Wetterstrand? Eller för Maud, för den delen? Henne har ju LO bevisligen försökt "mosa" med de allra enfaldigaste av medel.

Aldrig har väl en uppmaning att se sig själv i spegeln varit så påkallad.

Update: ...men varför göra det när man kan fortsätta gnälla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar